Περίληψη διάλεξης του Γ. Π. Παύλου που δόθηκε στην ελληνική Κοινότητα Νέας Υόρκης, τον Νοέμβριο του 1999

 

Η σύγχρονη παγκόσμια πολιτεία και η ελληνική απάντηση στην πρόκληση του 21ου αιώνα
Ο 21ος αιώνας θα αποτελέσει δίχως άλλο μία κρίσιμη καμπή και μία μετάβαση για την παγκόσμια ιστορία που όλο και περισσότερο διαμορφώνεται στις μέρες μας. Η παγκοσμιότητα της οικονομίας και της πληροφορίας που γεννήθηκε μέσα από την εκρηκτική ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας στον 20ο αιώνα, ιδιαίτερα δε κατά το τελευταίο τέταρτό του, θα αποτελέσουν το βάθρο πάνω στο οποίο θα σταθεί το σύγχρονο και επερχόμενο παγκόσμιο χωριό ή η σύγχρονη παγκόσμια πόλη-πολιτεία.

Ο Ελληνισμός και ο ελληνικός πολιτισμός δημιούργησαν στο παρελθόν τις θεμελιακές προϋποθέσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας, χωρίς τις οποίες σίγουρα η εξέλιξη της ιστορίας του ανθρώπου και του ανθρώπινου πολιτισμού δεν θα είχαν την μορφή που έχουν. Παράλληλα ο ελληνικός πολιτισμός μέσα από την μυθολογία, την τραγική ποίηση, την φιλοσοφία και αργότερα την ορθόδοξη θεολογία θα επισημάνει το καίριο ζήτημα του ανθρώπου, της πόλης και της ελευθερίας.

Σήμερα είναι πλέον σαφές σε κάθε ευαίσθητο διανοητή, επιστήμονα, καλλιτέχνη ή πρακτικό άνθρωπο πως οι εκπληκτικές δυνατότητες της επιστήμης και τεχνολογίας μπορούν να αποβούν μία σύγχρονη ευλογία ή μία σύγχρονη κατάρα για την παγκόσμια ανθρωπότητα. Ο σύγχρονος άνθρωπος είτε μπορεί να αυτοκτονήσει μέσα στην χαώδη απροσωπία της μηχανικής κατανάλωσης ύλης, ενέργειας και πληροφορίας, είτε μπορεί να πραγματοποιήσει την παγκόσμια πολιτεία του ανθρώπου της ελευθερίας και την πόλη των ζώντων προσώπων.

Ο σύγχρονος Ελληνισμός έχει ένα παγκόσμιο χρέος, εξαιτίας της ιστορίας του, που δεν είναι άλλο από το να υπηρετήσει τον εξανθρωπισμό του παγκόσμιου ανθρώπου και της πολιτείας του. Η σημερινή παγκόσμια πρόκληση για τον Ελληνισμό δεν είναι άλλη από αυτή που περιγράφει ο Πλάτων. Εμείς ό,τι έχουμε το έχουμε πάρει από άλλους λαούς. Ό,τι όμως παίρνουμε το κάνουμε καλύτερο και ομορφότερο.

Εάν ο σύγχρονος Ελληνισμός δεν αποφάσισε να αποσυρθεί από την ιστορία και να μπει στα ράφια των βιβλιοθηκών ή τις αίθουσες των μουσείων θα πρέπει να πράξει αυτό που ο ελληνικός λαός έπραττε πάντα. Δηλαδή να υπηρετεί με κάθε τρόπο τον υλικό και ιστορικό παγκόσμιο άνθρωπο, την υλική και ιστορική πόλη, αγωνιζόμενος υπέρ της Δικαιοσύνης, της Αλήθειας, της Καλοσύνης, της Ομορφιάς και της Ωραιότητας. Το επικείμενο παγκόσμιο χάος θα πρέπει να μορφοποιηθεί, να αποκτήσει μορφή και πρόσωπο. Όπως ο αρχαίος ελληνικός μύθος αποτελεί μετάβαση από την χαώδη επικράτηση των τερατόμορφων όντων στην πόλη της μορφής, της δικαιοσύνης και του προσώπου, ή στην εικόνα της ωραιότητας, έτσι και σήμερα η μοίρα του Ελληνισμού, αφού αυτός επέζησε και δεν εξηφανίσθη μέσα στις δίνες των αιώνων και των χιλιετιών, είναι να υπηρετήσει και να οδηγήσει την παγκόσμια κοινωνία στην υπέρβαση της πόλης της ελευθερίας και της ζωής, δηλαδή στην υπέρβαση του κάλλους και της ωραιότητας.

Το σύγχρονο χάος ή το Μινώταυρο τέρας της απροσωπίας, της αποξένωσης και της επιθετικότητας που καταβροχθίζει τους συμπολίτες μας ανεξαρτήτως χρώματος ή φυλής, εθνότητας ή καταγωγής, θα πρέπει να φονευθεί από τον σύγχρονο Θησέα και τη βοήθεια της σύγχρονης Αριάδνης και του νήματός της. Δηλαδή την ελληνική γλώσσα, τέχνη, φιλοσοφία, θεολογία και όσα άλλα ιερά φυλακτά ο λαός μας ανά αιώνες και χιλιετίες κληρονόμησε στον σύγχρονο άνθρωπο.

Ο διαχρονικός Ελληνισμός ανήκει στον όλο σύγχρονο άνθρωπο και την παγκόσμια πολιτεία του. Οι Έλληνες ανήκουν στον κόσμο όχι ως δυνάστες, καταπατητές ή εκμεταλλευτές αλλά ως υπηρέτες της παγκόσμιας τάξης αλλά και της παγκόσμιας ελευθερίας. Ως υπηρέτες του παγκόσμιου πολιτισμού και του παγκόσμιου ανθρώπου, ανεξαρτήτως χρώματος ή καταγωγής, ανεξαρτήτως φυλής ή κατάστασης. Ο Ελληνισμός ως Ελληνισμός ενόσω υφίσταται δεν μπορεί να ανεχθεί χωρίς πόνο και δάκρυ να αδικείται, να βιάζεται, να θλίβεται και να χάνεται ούτε και ένας ακόμη άνθρωπος στην άκρη της γης. Ο ελληνικός πολιτισμός και ο Ελληνισμός εάν δεν χάσουν τον εαυτόν των και αν δεν χαθούν μέσα στην παγκόσμια και χαώδη αμορφία δεν μπορούν παρά να υπηρετήσουν τον άνθρωπο ως άνθρωπο, την δικαιοσύνη και την ελευθερία. Ο ελληνικός πολιτισμός καλείται να οδηγήσει την παγκόσμια ιστορία από την εκμετάλλευση του κόσμου και των όντων στην σωτηρία και την ελευθερία των.

Ύστερα από αυτά καθίσταται σαφής ο ρόλος των Ελλήνων και ιδίως των Ελλήνων της Ομογένειας που ζει και δημιουργεί επί της γης αφού αρχικά ξενιτεύθηκε με θλίψη και οδύνη. Ο 21ος αιώνας θα είναι ο αιώνας του Ομογενειακού Ελληνισμού. Έτσι, η πρότασή μας αλλά και η αγωνία μας δεν είναι άλλη από το πώς η Ελλάδα και η Ομογένεια θα καταστούν Παγκόσμιο Σχολείο Πολιτισμού (Τέχνης, Γλώσσας, Φιλοσοφίας, Θεολογίας) και ο Ελληνισμός, ελλαδικός και ομογενειακός, δύναμη μορφοποίησης του παγκόσμιου χάους και γέφυρα προς την παγκόσμια πολιτεία. Την Πολιτεία της Δικαιοσύνης, της Αλήθειας, της Καλοσύνης, της Ομορφιάς και της Ωραιότητας. Την παγκόσμια Πολιτεία του ανθρώπου και της ανθρωπιάς. Την Πολιτεία των ζώντων προσώπων και της ωραιότητας του προσώπου.