Ξάνθη Νοέμβριος 2009

Για να προλάβουμε όσα δεν προβλέπονται…

Τα κλειστά συστήματα αποδιοργανώνονται διαλύονται και πεθαίνουν. Τα ανοικτά συστήματα αντιμετωπίζουν δημιουργικά τις προκλήσεις, αυτο-οργανώνονται και δημιουργούν καινοτομίες,περνώντας σε νέες μορφές οργάνωσης και λειτουργίας.

Τα πρόσφατα γεγονότα αλλά και η εμπειρία των τελευταίων ετών μαζί με την ιστορική εμπειρία του ελληνικού κόσμου, δημιουργούν κατάσταση συναγερμού και καλούν σε εγρήγορση κάθε ευαίσθητο άνθρωπο, Έλληνα αλλά και Ευρωπαίο πολίτη, αφού η μοίρα της Ελλάδος και της Ευρώπης είναι άμεσα ταυτισμένες. Πέραν όμως του αρνητικού κλίματος που αυτό τον καιρό επικρατεί, τόσο στον ελληνικό όσο και στον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο, νέες δυνατότητες για το μέλλον διανοίγονται μέσα από μια νέα στρατηγική της Ελλάδος σε σχέση με τον εαυτό της, την Ευρώπη και τον διεθνή χώρο. Σήμερα ο ηγέτης και ο σοφός πολιτικός άνδρας θα πρέπει να φύγει προς νέους τρόπους και να επινοήσει νέες στρατηγικές αντιδράσεις στη δημιουργούμενη κατάσταση και τα αδιέξοδά της. Θα πρέπει να είναι ικανός ακόμη και θαλασσοπνιγμένος, όπως ο «πολύτεχνος Οδυσσέας» του Ομήρου, να μετατρέψει το υλικό της πλανεύτρας θεάς σε ξύλο – γνώση διάσωσης του ιδίου και του λαού του. Δηλαδή, για να γίνει αυτό, θα πρέπει ο σοφός πολιτικός να επιλέξει υλικό από το κοινωνικό σώμα, και από την ιστορική πείρα και να δημιουργήσει νέους όρους σε κάθε επίπεδο του κοινωνικού και πολιτικού βίου.

Άξονες μιας τέτοιου είδους νέας στρατηγικής θα μπορούσαν να είναι:

  • Διεθνείς Σχέσεις: Βαλκάνια, Παρευξείνιος, Μεσόγειος, Ευρασία, Αραβικές χώρες, Ευρώπη, Αμερική. Νέοι τρόποι επικοινωνίας, συνεργασίας, και αξιοποίησης ομογενειακού περιβάλλοντος. Εντατική και καλώς σχεδιασμένη συνεργασία σε κάθε επίπεδο (επιστήμη, τεχνολογία., επιχειρηματικότητα, πολιτισμός).
  • Οικονομία: Αναζήτηση νέων μορφών οικονομίας στον πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Αξιοποίηση νέων όρων στην επικοινωνία, στις μεταφορές, στην τεχνολογία, και στην εκπαίδευση.
  • Παιδεία – Εκπαίδευση: Επανίδρυση του σχολείου, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, Πανεπιστήμιο, Μεταπτυχιακό επίπεδο, Παραγωγικές Σχολές και άλλες, πέραν του εργαλειακού τρόπου σε σχολείο σοφίας, ήθους και γνώσης.
  • Μειονότητες-Μετανάστες: Εκπαίδευση, ενσωμάτωση και αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρονται από την παρουσία στον ελληνικό χώρο κάθε μειονοτικής ομάδος.
  • Κοινωνική πολιτική: Άμεση αντιμετώπιση ανεργίας, φτώχιας, πείνας, ασθενειών, βίας. Δημιουργία κοινωνικού ταμείου με παραδειγματική δωρεά μέρους του μισθού κατά βούληση και άλλων μορφών χορηγίας.

Μέσα για την προτεινόμενη Στρατηγική

  • Δημιουργία δυναμικού ενεργού και διαρκούς πλαισίου.
  • Δημιουργία, υπό τον πρωθυπουργό, εθνικού συμβουλίου και υπό τους υπουργούς, επί μέρους συμβουλίων – επιτρόπων από επιφανείς επιστήμονες του εξωτερικού και του εσωτερικού, διανοούμενους, τεχνοκράτες, πολιτικούς, επιχειρηματίες και άλλων αναγνωρισμένων προσωπικοτήτων.
  • Πρόσκληση σε συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων και κομμάτων, συναίνεση και κοινό πλαίσιο αντιμετώπισης για τα μεγάλα θέματα του εθνικού και κοινωνικού βίου.
  • Αποφασιστική και αδιαπραγμάτευτη θέσπιση όρων για οικονομική διαφάνεια κάθε Έλληνα πολίτη και σε κάθε επίπεδο του ιδιωτικού ή δημοσίου βίου.
  • Εθνικό Ταμείο: Δημιουργία Εθνικού Ταμείου επιμεριζόμενο κατά τόπους και υποκείμενο σε κοινωνικό και πολιτικό έλεγχο για την στήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων και άλλων Δημοσίων αναγκών.
  • Συστηματική και Στρατηγική αξιοποίηση της κοινωνίας των πολιτών, με ταυτόχρονη αξιολόγηση του έργου της.
  • Αναβάθμιση του ρόλου της χορηγίας και φορολογική απαλλαγή του πολίτη χορηγού είτε προς τη πολιτεία, είτε προς τη θεσμοθετημένη κοινωνία των πολιτών.